Darwin

2013-02-06 @ 16:20:00

Efter Cairns flög vi som sagt till Darwin. Det blev en kort vistelse där på bara tre dagar, eftersom vi hade bokat flyg till Singapore innan och kom iväg sent från Cairns. Första dagen slappade vi i och vid poolen med bok och trötta huvuden. Vår första "riktiga" solsemesterdag kändes det som. Var skönt och efterlängtat, men inget sätt jag vill spendera hela resan på.

Nästa dag var det också mest lugn och ro på schemat, men vi kikade dock in stan en del och skulle kolla på fiskmatning, som vi trodde var gratis, men 100 kr känns inte jättevärt för att se några gubbar slänga i brödsmulor i vattnet.

Natten till fredagen var mindre lugn och trevlig. Först kom vi i säng väldigt sent på grund av att vi tvättat och lite annat, men runt halv 4-4 vaknar jag av Hampus håller på och röra på sig massor, men jag halvsomnar om nästan direkt. 20 sekunder senare sprider sig en känsla av panik och äckel i mig. Någonting kryper i min nacke. Jag försöker så tyst som möjligt (vi delade rum med två britter) borsta bort det, men känner det sedan på min hand också. Hoppar upp ur sängen och ser att Hampus är vaken. Han berättar att han vaknade av att en kackerlacka kröp honom på benet så hade han ruskat ur sitt täcke och den hade då landat i min nacke. Vi försökte få ut den ur rummet men den var för snabb, så vi gick på toa och skulle lägga oss igen. Precis när jag skulle lägga mig sa Hampus att vi borde kolla igenom min säng en gång till och där ligger den. Precis bredvid min huvudkudde där jag tänkt lägga mig. Dör typ. Den var rätt stor också... Vi lyckades kasta ut den. Blev inte mycket mer sömn resten av natten och på morgonen skulle vi upp klockan 6.

På fredagen var det äntligen dags för äventyr igen. Vi tog oss till den näst mest besökta nationalparken i Australien (enligt vår guide), nämligen Litchfield. Vi åkte runt till lite olika vattenfall och floder och fick bara i riktigt fräscht vatten, sjukt uppfriskande, och vi behövde inte oroa oss för farliga djur för en gångs skull. I alla fall inte i vattnet. Vi gick lite promenader och fick se små wallabies (små känguruer typ) och massa fåglar, bufflar och ödlor. Vi var även på en krokodil-båttur där vi fick se krokodiler hoppa! Med hjälp av ett fiskespö med ett stycke kött på. Även någon slags örnar blev matade och flög hur när oss som helst! Det var en trevlig och varm dag, dock råkade Hampus vrida axeln ur led när han skulle klättra upp på en klippa :( men han typ "kastade" tillbaka den igen, men det såg ut att göra väldigt ont. Det bästa med hela dagen var vår guide. Hur rolig som helst, hade massor att berätta och sjukt intressanta historier att berätta och var väldigt naturvan. Dessutom såg han ut som Robert Downey Jr:s mindre och lite fulare bror haha. Det häftigaste var nog när vi åkte i minibussen på väg till ett ställe i kanske 100 km/h när han plötsligt tvärnitar kör ut från vägen ner i sanden, korsar vägen och kör ner på andra sidan igen. Bokstavligt talat kastar sig ur bilen, springer 5-10 meter in i skogen och HOPPAR upp i ett träd och kommer tillbaka med en liten ödla. En väldigt speciell sådan med utfällbara hals"vingar" typ och den var jättesöt. Men helt sjukt hur han lyckades se den från bilen.

Något som utmärkte Darwin var åskvädren. Darwin är en av de städer där man kan se åskväder mest varje år och vi såg en hel del. Tyvärr var det väldigt molnigt så vi såg inte så många fina blixtar.

På fredagkvällen satt vi på flygplatsen och chillade och flög sedan till Singapore och efter en halvt sömnlös natt fick vi uppleva ännu en. Vi kom fram i Singapore 6 på morgonen, kunde knappt sova på flyget och incheckningen på vårt vandrarhem var två på dagen...! Men mer om det i nästa inlägg.

  
Min favoritblommis!

 
Älskar det faktum att min arm ser ut som en megavalk haha...
 
 
 
 


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0