[Kejns]

2013-02-01 @ 15:51:45

(rubriken = Cairns uttalat så aussigt man bara kan!)

Det blev en längre vistelse i Cairns än planerat, men med avstängda vägar på grund av översvämningar är det svårt att ta sig vidare. Det var nämligen en halvstor cyklon som passerade nordöstra Australien, vilket också ledde till många tråkiga innedagar fulla av extremt regn och nätter med vinanade vindar. Det hela slutade med att vi fick flyga ganska dyrt och sent till Darwin, där vi är nu, men å andra sidan fick då vädret chans att lugna sig och vi hann fira Australia Day, se Daintree (mer i nästa inlägg) och även dyka på Stora Barriärrevet! Australia Day är deras "nationaldag". I princip firar de att vitisarna kom till Australien och massmördade typ alla aboriginer. Men ingen bryr sig om det här. Som vanligt handlar de flesta högtider och vardagar här om svindyr öl, många svärord och en massa halvnakna ungdomar som dansar sig genom natten. En kul grej var att Hampus kusin Albin för tillfället bor i Cairns och pluggar dykinstruktör, så honom hängde vi lite med och vi gick ut med han och hans vän (en mindre/smalare version av Timbuktu... krullet, ljusbrun hy, skånskan osv.) som jag tror hette Alex men Hampus kallar honom Sebastian (?). I vilket fall satt vi två först i hamnen och förfestade lite med våra grymma mobilhögtalare, innan vi gick till en pub och mötte upp de andra. Där var alkoholen billig men jag höll ändå rätt bra i pengarna tycker jag! Det sjukaste är ju att alkoholen på barerna/klubbarna är typ halva priset från Sverige men på "systemet" 1,5 eller 2 ggr så dyrt. Sedan efter lite drama (= jag råkade dansa in i en tjej, hon hällde ut hela sin drink över mig, fick tvätta mitt hår på tjejtoan och hårtorka det med handtorken haha) så drog vi vidare till den mest populära klubben där och skakade rumpa ett tag. På grund av brist på dansgolv fanns det istället dansbord. Det var alltså meningen att man skulle dansa på borden. Party!

Två dagar senare vilket blir... Måndag! Var vi iväg på en dyktripp. Hampus gjorde tre dyk och jag skulle gjort det, men det blev bara två på grund av att mitt öra krånglade massor (mina öron är apkänsliga för tryck och höga ljud osv). Men vi fick i alla fall se ett par rockor och en underbart fin, söt och efterbliven sköldpadda som upprepade gånger simmade rakt in i en "korallvägg" innan han/hon tog sig runt och istället lugnt började käka upp koraller. Vi såg även massa fina och coola fiskar såklart och det läskigaste var nog trigger-fiskarna. De attackerar människor som kommer in i deras näste och kan bita loss en bit (?!) och de attackerade mig och (mest) Hampus, men vi lyckades fly.
Vi hann även shoppa lite småsaker. Och vandrarhemmet vi bodde på var väldigt gött. Vi fick som sagt gratis restaurang-mat varje kväll som man kunde uppgradera till riktigt go mat för några dollar.

Och just det ja! Vi var på bio också. En stooor biosalong med lyxiga fotöljer + eget bord och salongen var i princip helt tom förutom vi och kanske 7 till (som alla satt utspridda i kanterna och längst ner och upp typ?). Vi satt i mittenmitten och såg Tarantinos nya, Django! Var himlans bra och Tarantinig (: Se, se, se!

Mer om fortsättningen på vår resa kommer!
 
 
Nya klänningen!


Snygg tjej på snygg strand


Jordgubbssorbet!


Fladdermöss!


Perfekta 16-kronormellanmålet

 
Regnbåge!

 
Australia Day

 
Hampus kladdar på mitt ben på dykbåten....


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0