Oh my my, oh hey hey. Here it comes, the big parade

2013-01-21 @ 19:43:00

Hejhopp!


Är lite seg i huvudet idag på grund av mycket organisering och planering inför resten av resan har skett idag och vi har sovit rätt lite. Hur planeringen och funderingarna ser ut tänker jag dock inte skriva här. Det får ni se! Men i alla fall så delar jag upp det lite i rubriker på gund av enklare för mig (och er?).
 
Airlies resterande dagar:
Efter den mindre trevliga natten på båten bestämde vi oss för att åka ut till båten och laga mat och umgås, men sedan flytta tillbaka till vårt gamla vandrarhem igen. Vi försökte och kämpade med att komma på något svenskt att laga som inte kostade hur mycket som helst, där alla ingredienser gick att hitta och som man inte behövde köpa ingredienser i mängd som sedan inte kommer kunna användas ändå. Gick sådär. Blev "svensk" tacos, alltså så som vi äter tacos hemma med de ingredienser vi gillar. Till en början verkade han inte så jätteimponerad haha, men han tyckte det var gott och gillade att vi (Hampus) har ananas i och behöll en stor matlåda. På kvällen han vi kort träffa en av min favvo-aussisar, som vi inte hunnit träffa tidigare och Hampus fick sitt första smeknamn, Male Sweden (jag är Sweden). Dagen efter (i fredags) liftade vi än en gång via gumtree med en gubbe som över telefonen verkade lite knäpp men väldigt snäll. Han skulle till sin fästmö som hade lindrigt MS och pratade så himla, himla gulligt om henne. Dock luktade hans bil extremt illa (vi också efter bilfärden) och han var rätt knäpp och jag hörde (ej överdrift) kanske 20% av vad han sa, så det blev en 4-timmarsresa av nickande och "yeah" eller "no" om han kollade konstigt på mig efter ett "yeah". 
 
Townsville:
Vi kom fram till Townsville på fredageftermiddagen. Vi blev hämtade i stan av min vän Ben P som körde hem oss till hans och Joshs (som jag bodde hos sist och känner bäst) boende. Jag visste att de hade varsitt rum och ett gästrum åt oss, men förväntade mig en liten större studentlägenhet. De bodde i ett stort, fint hus. Två universitetsstundenter i ett hus med fyllda kylar, skafferier, lyx-kaffemaskin, nyinköpt stor grill osv. Så himla bortskämda ungar alltså! Föräldrarna betalar för i princip allt. Varsina bilar har de också fått. När vi kom dit hade Josh flyttat in dagen innan och hela familjen var där, så blev ändå lite pinsamt att vi typ trängde oss på men hans familj är så himla snäll. Och hur mycket jag än gillar mina vänner var nog det allra bästa Milo. En 5-veckorsvalp som Joshs flickvän adopterat från ett hem där valparna blivit plågade och lämnade att dö vid en bro. Gosade med honom konstant, försökte lära honom massor (vi kom en bit på rumsrenheten, att inte bita människor och apport), sov med honom och delade min mat (som ni kan se/har sett på facebook) med honom. Saknar redan ihjäl mig. Åh. De hade även ett antal marsvin. På lördagen skulle vi egentligen ut till Magnetic Island som vi fått rekommenderat av olika personer, men på grund av busskrångel kom vi iväg väldigt sent, vädret sög hårt och färjan var rätt dyr. Vi fick också höra att ön kanske inte var så speciell, dock hade man gärna sett lite vilda koalor som ska finnas där. Så det blev inget. Istället åkte vi och handlade allt som behövdes till svenska köttbullar, kokt potatis och gräddsås. De har ju inga lingon här och det var rätt svårt att hitta allt. Vi lagade mat åt Josh och Ben (och Milo) och de verkade riktigt nöjda och ville ha recept på såsen (haha sky, grädde, salt, smör och peppar?) och åt gärna resterna dagen efter. På söndagen gjorde vi ett nytt försök att åka till Magnetic, men vädret var ännu sämre (alltså regn och moln, ej kallt) och vi fick ett erbjudande om lift norrut med en kille som verkade trevlig så vi sa hejdå och klämde in oss i den fräscha, halvnya bilen full av kläder och andra saker. Vi reda på att Brody, som han hette jobbade med Northface och något mer sport/vinterklädmärke och åkte runt till butiker och visade nya saker osv. Jag frågade rätt direkt om han ville ha bensinpengar innan vi kommit iväg eller efter han tankat färdigt, men trots att vi insisterade körde han oss helt gratis! Närmare 400 km. (vilket är kort för att vara här). Han hade många roliga och sjuka resehistorier från Europa och Thailand bland annat.
 
Cairns:
Igår kom vi fram till Cairns. Vi valde att boka ett hostel i bilen på väg upp. Vi tog det stället jag bott på förut på grund av gratis middag (om man köpte något att dricka) eller 20-kronorsmiddag + gratis frukost. Det var rätt billigt också och jag minns det som ett bra ställe. Dock har standarden sjunkit rejält. Middagen är liten och innehåller aldrig kött. Är pasta eller ris med någon sås (typ tomat och pumpasås) och lite grönsaker och frukosten är två sockersmakande vita rostmackor med jordgubbssylt. Inte så mättande eller gött, så imorgon sk vi flytta till ett dubblerum (istället för 4-personsrum i våningssäng) med kyl där middagen också är gratis, men från restaurang som vi hört bra om och Wifi har vi köpt gratis i en vecka så om någon vill skypa, skriv på facebook! Vi ska nog gå på Django imorgon också. Anledningen till bio förutom kul underhållning är vädret. Ösregn flera gånger om dagen, blåsigt (är massa cykloner häromkring), åska och så vidare. Tyvärr verkar det vara så tills på fredag. Vi ska nog försöka ta en regnskogstur på torsdag i alla fall (bara lite regn då) och dykning på revet på fredag.
Idag var vi förresten varit i Port Douglas, ett himla fint, men dyrt ställe. Vi åkte mest dit för att Brody skulle dit och jobba och erbjöd oss skjuts dit och hem över förmiddagen och vägen dit skulle vara så himla vacker. Det var den! Men hade varit ännu finare om det inte varit så dimmigt, regnigt och molnigt. 

Har typ inte tagit några bilder... Bara på Milo. Ska bättra mig till nästa gång!
puss på er
 
 
På grund av bristen på bilder på annat än Milo får ni vår resas theme-song hittills att njuta av istället:

The Lumineers – Big Parade 
 
Är fortsatt impad över hur mycket svensk musik som spelas här. Firstaid kit, Icona Pop, Swedih House Mafia, Avicii...


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0