Måndagsbarn

2013-03-15 @ 12:28:00

På måndagen sov jag ut länge efter vandringen, men skyndade mig upp när jag kom på vilken dag det var. Gick till shoppingcentret i närheten och letade förgäves inne i mataffären efter något till rimligt pris man kunde göra tårta av. Slutade med att två donuts + ett ekorrljus, som såg lite ut som Pikachu, fick agera tårta åt Ben som fyllde 22 och dessutom fick börja festa igen efter skadorna/antibiotikan. På dagen gjorde jag mitt första ensamäventyr på länge, vilket ändå kändes rätt skönt. Åkte och kollade in två tempel, Wat U-mong och Wat Suan Dok, som jag läst om i diverse turisguider. U-mong var nog mitt favorittempel i hela världen. Det är ett skogstempel dit färdiglärda munkar kommer och bor för att meditera sig till högre nivåer av upplysthet (typ?) och där fanns också ett internationellt jättestor meditationscenter fullt med människor från hela världen som ville hitta sitt inre lugn, konvertera till buddhism eller liknande. Det var ett stort område med bibliotek, museum (som tyvärr var stängt) massa små tempel och även hus där munkarna bodde, lagade mat och tvättade mm. Var riktigt intressant att se och nästan som en hel munkby. Dessutom fanns det skyltar som förklarade att munkarna verkligen beundrade och var tacksamma för djuren här så överallt gick hundar och katter med halsband och en massa hönor mm. En liten extra sak jag gillade mycket med området var alla små skyltar på alla träd med citat om livet och annat. De flesta var dock bara på thai, men vissa var översatta. Själva huvudtemplet i sig var riktigt coolt och bestod av tunnlar under marken där det fanns olika håligheter i väggarna med altare och buddhastatyer där man kunde be och meditera, vilket många gjorde. Ett av de första templen i Chiang Mai och fint var det fortfarande.

Sedan begav jag mig mot Suan Dok som är ett tempel och en massa reliker av alla prinsar och prinsessor som regerat i provinsen. Det var ett maffigt kriiiitvitt monument och väldigt fint och välbevarat, dock har det genomgått flera renoveringar och tråkigt nog pågick en större just nu av själva templet, men inte relikerna. Trots alla byggnadsställningar och målare var detaljerna på templet det som imponerade fullt med  guld och ädelstenar (troligtvis bara färg/fejk men). Buddha-statyn där inne var sjukligt stor.

På kvällen var det dags för födelsedaagskalas och i princip hela vandrarhemmet var med idag också, men med många nya ansikten. Kvällen började fantastiskt med roliga lekar, imitationer och diskussioner, fortsatte med massa dans, men slutade med två brustna hjärtan, en extrem ångest- och panikattack som jag fick ta hand om och ett alldeles för fullt om än underhållande födelsedagsbarn, som jag och tjejerna i mitt rum fick släpa omkring på och lura i vatten och tvinga i säng.

På tisdagen bestämde vi till slut en reunion vid fullmoon partyt och bokade allt. Jag fick reda på att bussen jag tänkt ta var inställd så det blev nattåget istället och resten vet ni om!

Pusspåer.

 


Postat av: Sanna

Som vanligt verkar det jättehärligt, förutom slutet på födelsedagklaset :|
Har du bra utrustning för att vandra i djungeln? För som du säger man blir ju så himla harmonisk av att göra sånt, men det kan bli så stört jobbigt om man inte har bra skor/väska/kläder..? Så det kan ju vara bra att lägga ett par extra slantar på sånt om man hittar något som verkar bra, sån utrustning har man ju i mååånga år sedan. Sen kan det ju vara på sion plats med en bra kondis att utgå ifrån ;)
Vi kan träna ihop sen när du kommer hem, en tjockis och en brunis!
Söta hundar, men oj vad smala de var! Bodde de i djungeln bara?
Ikväll ska jag till Skara och hälsa på sjukskötersketjejerna och ha skaldjursfrossa, ska tänka lite på dig när jag smackar i mig räkor och kräftor och vara extra glad över att jag kan njuta av sån god mat :P
Ser fram emot att få thailändsk mat ála Eveloni sen då (det gör Johan med)
Puss!!

Svar: Skorna funkar jättebra och jag har köpt bra byxor... min handväska funkade lite sådär dock haha.Låter bra de!
Jaa det bor hundar öööverallt
Ha så kuuuuul pussspuss ni ska få massa gott när jag kommer hem
None None

2013-03-16 @ 13:26:04
Postat av: Sanna

Men du kan ju ta den stora ryggsäcken sånna dagar, töm den först och dra åt alla remmar så blir den ju kompakt och bra... Inget kul och vandra idjungeln med handväska! <3

2013-03-17 @ 15:07:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0