Chengdu

2013-05-07 @ 19:23:00

Nu börjar vi närma oss nutid. Chengdu lämnade vi den tredje maj, men innan vi åkte därifrån hann vi med lite smått och gott. Vi provade på lokalinvånarnas favorit i denna provins, Sichuan Hot Pot, som är en gryta med massa kryddor (om man inte råkar beställa okryddat som vi gjorde), andra smaksättare an olika slag som är i mitten av bordet så får man lägga i massa olika matspett och koka hur länge man vill och sedan äta. Var inte supergott, men man måste väl prova antar jag. Vi besökte även Happy Valley, som är ett fantastiskt nöjesfält med massa roliga bergochdalbanor och andra karuseller, problemet var bara att varenda himla karusell stänger om det regnar, vilket det gjorde nästan hela dagen… Vi han dock med att åka slänggungan, radiobilarna och världens roligaste flumeride. Istället för de små 4-personersbåtarna på Liseberg var det typ 12-personersbåtar där man satt på rader och shit vad mycket vatten det skvätte när man kom ner för backen. Var helt stört ju och vi satt längst fram haha. Men inte nog med det så blev vi rätt förvånade när man efter backen blev anfallen av delfiner (låtsas) på båda sidor som sprutade massa vatten i ansiktet på en och sedan massa skadeglada kineser på en bro ovanför en som fullkomligt dränkte en med vattenKANONER. Har nog aldrig varit så blöt och kall alltså haha… Det var ju kallt resten av dagen sedan också, men vi tog i alla fall lite hämnd med vattenkanonerna senare. Dock fanns det två positiva saker med dagen:
1. Mjukglassen, som var gudomligt god.
2. Inomhus-karusellsimulatorerna. Tänk er 3D-bio utan glasögon, fast som bergochdalbana och med sjuukt bra teknik så man hängde i stora ställningar i taket och flög omkring med en skärm som var vinklad runt en så det kändes verkligen som man flög omkring över hela Kina (karusellen åkte runt i Kina) och vi båda blev seriöst höjdrädda flera gånger. Var något av det roligaste och häftigaste jag någonsin upplevt. Går liksom inte beskriva. Och jag kan inte ens tänka mig hur bra det kommer vara om ett par år när själva grafiken är ännu verkligare. Vi åkte även någon vanlig 4d bio undervattnet på kinesiska som nog egentligen var för barn och en asskum bergochdalbana som åkte runt och fram och tillbaka och upp och ner och då och då stannade och var 3d bio och folk skrek i ens öron och gav en kommandon och skrattade och man fattade verkligen ingenting. Var det konstigaste jag någonsin åkt.

 

Dagen efter gjorde vi något jag drömt om nästan hela mitt liv. Vi besökte ett pandauppfödnings- och forskningscenter. Där fanns både röda pandor och vanliga jättepandor. Lyckan bubblade runt i hela kroppen och jag har nog aldrig sett ett så efterblivet, klumpigt, rövkliande, gulligt, underbart djur. Som vi skrattade och ”awh”-ade och egentligen inte ville därifrån. Som tur är vet jag ju att jag snart kommer få återse mina älskade vänner igen för om ett par dagar ska jag till ett annat uppfödningscenter, som ligger i anslutning till en jättestor nationalpark, och voluntärarbeta i nästan 2 veckor!!! Är såå lycklig :D Men jag låter nog bilderna tala för sig själv när det gäller pandisarna!
 


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0