Leshan + Chengdu igen

2013-05-24 @ 11:00:00

Efter undrens nationalpark begav vi oss mot staden Leshan av två anledningar. Dels för att det är ett av de enklaste och snabbaste ställena i Kina man kan förlänga sitt visum på och dels för att vi ville se den största Buddhan i världen. Vi kom fram på kvällen till Hotel XingFa, ett ganska fint hotell faktiskt. Förutom hotellet i Peking var det nog det bästa boendet vi bott på, inte alltför dyrt, asfräscha rum med stora fönster, allt man ville ha fanns i rummet och lika billigt som på gatan och med eget fräscht badrum. Dessutom ingick frukosten, men den var väl inte så jättepopulär…. Kruxet med att förlänga visum i Kina är nämligen att man måste bo ett tillräckligt känt/fint/bra hotell för att det ska finnas registrerat på visum-kontoret, inga små vandrarhem funkar. Visumansökningen gick snabbt och enkelt och vi skulle få hämta ut våra nya visum runt 4 dagen efter (lite skillnad mot Hong Kong). På kvällen gick vi och köpte pommes (haha vi hade längtat så de 3 dagarna vi var i lilla, lilla Jiuzhagou med bara lokala små restauranger) och sedan massa gott bröd, godis och frukt på Walmart och hade en mysig kväll. Dagen efter drog vi då till Jättebuddhan på morgonen. Vad ska man säga? Den var stoooooor! Blabla meter närmare bestämt. Helt sjukt hur de lyckats karva ut den ut en stor klippa. Och trappan ner till fötterna på Buddhan var svindlande för oss båda kan jag säga. Vi gick även runt lite i parken omkring och kollade på gamla byggnader och tempel. Det var riktigt regnskogsklimat där och vi svettades som grisar. Sedan drog vi iväg och hämtade våra visum och tog bussen tillbaka till Chengdu.

I Chengdu spenderade jag och Hampus våra sista dagar innan Sverige ihop. Vi kom tillbaka till vandrarhemmet vi bodde på sist och hade riktigt lugna, sköna och mysiga dagar. Vi gick på en asbillig marknad, där jag hittade världens finaste klänning(!!), käkade 4- eller 5-rätters på IKEA (haha… vi gick igenom hela möbelvaruhuset bara för att hinna bli lite hungriga igen så vi kunde käka en gång till) och höll på att explodera och sedan besökte vi även Kaffestugan! Ett ställe som skulle ha Chengdus bästa kaffe, handmalet och bryggt och allt! Synd att ingen av oss dricker kaffe, men vi hade absolut inget emot HEMMALAGADE köttbullar (1000 ggr bättre än IKEA:s, njöt varje liten tugga), lite svensksnackande med den trevliga ägaren, go-milkshake och jag fick läsa lite Rocky! Vi avslutade det hela med äppelpaj (Hampus) respektive marängswiss (jag). Underbar service också! De höll nämligen på att stänga precis när vi kom, för de hade inte så mycket folk den dagen och tänkte gå hem tidigt, men precis när vi såg skylten och skulle vända kommer ägaren springande och säger att de öppnar upp allting igen för vår skull. Vi sa att vi kunde komma tillbaka dagen efter, men  han insisterade. Priserna var också rätt bra. Halva priset från en lunchrestaurang hemma skulle jag säga.

I Leshan glömde jag återigen köpa batterier och i Chengdu glömde jag ta med kameran allt som oftast så mkt bilder finns inte...

Ville mest visa hur små människorna uppe till höger äär (:

första rundan... Spaghetti, bulle och köttbullar.