Peking

2013-05-07 @ 07:34:48

Peking var också en av mina favoritplatser. Dels för att atmosfären var väldigt bra för att vara en storstad och det fanns så himla mycket fint att se och göra, men också dels för att vi träffade min mammis och hennes pojkvän en hel helg :D De var nämligen i Peking och jobbade lite med Volvos nya fabrik utanför Peking. Vi kom dit tidig lördag och blev direkt bjudna på lyxig frukost-buffé och så lyckliga har vi nog aldrig varit haha. Vi åt tills vi höll på att explodera båda två och inte nog med det fick jag i förskottspresent av mamma att jag och Hampus fick bo på detta underbara hotell hela helgen och vi blev bjudna på all taxi, mat och utflykter. Snacka om lyx jämfört med alla andra ställen vi bott på. Frukosten var nog sköen höjdpunkten på hela resan haha. Och ja… Att träffa lite familj också då. Vi hade en trevlig helg då vi shoppade loss på superbilliga marknader, åt god mat, besökte sommarpalatset, lama-templet och District 798 (tror det heter så, ett konst/hipster-område i alla fall).

 

På måndagen åkte mamma och Martin (hennes pojkvän) hem och jag och Hampus flyttade till vår värd Yang Shi. Han var en väldigt tystlåten, men smart och intressant person och hade två supersöta tjocka kissemissar. Första kvällen tog han med oss till en supergod muslimsk restaurang och de andra kvällarna satt vi uppe sent och kollade på resebilder och hade spännande diskussioner och kultur och resor. Dagarna spenderade vi med att shoppa lite mer (det var ju så billigt), så vi fick skicka hem en låda med grejer, och även en del sightseeing såklart. Vi såg Förbjudna Staden, Himmelska Fridens Torg och självklart Kinesiska Muren. Muren var den bästa sighseeingen i hela Peking tror jag. Vi hade sådan tur med vädret (strålande sol) och vårblomningen hade precis kommit igång och var riktigt fin. Dessutom åkte vi till en lite mer avlägsen del med mindre turister och som är lite finare (sägs det). Och inte nog med det!! För att ta sig ner igen från muren som ligger upp på ett litet berg så tog man sig ner igen på det roligaste sättet någonsin. En 1,6 KILOMETER lång rutschkana där man åkte på små pulkor typ som man kunde gasa och bromsa med haha. Hampus tyckte dock att det var tråkigt att han körde ikapp de framför så fort, men lättroade, fega lilla jag hade hur kul som helst.

Bildbomb!
 
  
Självklara varningsskyltar utanför en toalett!
 


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0