Xi'an

2013-05-07 @ 09:57:00

Nästa anhalt, Xi’an! Här bodde vi hos en, som han kallade sig själv, god-damn cop vid namn Kai som var mer än gästvänlig. Från första sekund öste han godsaker och mat över oss och han skrev gärna hjälpsamma lappar med kinesiska fraser på åt oss utan att vi ens bad och hjälpte oss med bussar och gav oss tusen tips och råd. Efter att ha suttit på ett obekvämt tåg i ett antal timmar och knappt lyckats sova mer än tjugo minuter åt gången vaknade jag upp på min 20-årsdag på väg in i Xi’an. Min födelsedag har nog aldrig känt mindre speciell, men det gör inget. Det var i alla fall en ganska bra dag och Hampus, Kai och Kais andra couchsurfare Susanna, en tyska, gjorde sitt bästa för att göra den bra. På dagen gick jag och Hampus och kollade på en kinesisk moské (superfint och annorlunda att se en sådan moské) och proppade i oss pommes. Sedan skypade jag lite med min mamma innan vi alla fyra gick ut för att äta ”västerländsk” mat. Kinesernas uppfattning av västerländsk mat är ungefär lika bra som kinamaten i Sverige. Kinamaten vi äter i Sverige är typ omöjlig att hitta någonstans här i Kina och är inte alls kinesisk för er som inte visste det (jag visste typ men inte att det var såå stor skillnad). Det vi fick var i alla fall någon typ av köttbit med den mest svartpeppriga såsen jag någonsin ätit, en liten klump spaghetti eller ris med konstig tomatsås med svamp i en klibbig soppa ingen visste vad det var och sedan fruktsallad med majonnäs såklart! Spännande men inte jättegott. Eftersom att jag fylled år fick jag även nudelsoppa, enligt tradition, och vi hade kul hela kvällen åt att servitrisen glatt utbrast HAPPY NEW YEAR när jag fick min soppa haha. Roligare blev det sedan när vi anlände till en hemlig liten underground bar, med bra livemusik och billiga drinkar, för där fick vi popcorn dagen till ära och denna gång önskades jag Merry Christmas… Åh kineser alltså <3. Dessutom hade gulliga Kai fixat så att live-bandet sjöng Happy Birthday på engelska och kinesiska åt mig!!

 

Dagen efter var det dags för terrakotta-armén. Var sjukt precis som jag trodde. Hampus var sur (som vanligt på magnifika gamla platser) för han tycker att folk förr i tiden var så dumma som inte hade något bättre för sig än att bygga dessa enorma monument och andra mästerverk haha… Där mötte vi även av en slump det sydafrikansk-irländska paret vi hade suttit vid på tåget hit. Var trevligt! På kvällen skulle vi kolla på en fontänshow med tyskan vid en stor pagoda, men vi kom lite sent så det blev bara en titt på det fina området och så hamnade vi mitt i en danscirkel på ett torg haha. Folk blev helt galna när de såg oss västerlänningar och ville såklart att vi skulle stå i mitten och dansa men vi flydde snabbt.


De sista två dagarna blev stressiga då vår planering gått lite dåligt som vanligt. E dagstur till lilla staden Luoyang blev en två-dagars-tur, vilket ledde till att vi missade vårt tåg vidare. Men Kinas fantastiska tågsystem lät oss byta in våra biljetter mot ett senare tåg som också var billgare så vi fick till och med pengar tillbaka haha. Tidigare bytte vi våra tågbiljetter från ena dagen till den andra. Helt sjukt ändå att man kan göra så. Tänk er om man kom till SJ:s hjälpdisk i Sverige och bara: ”Ah, jag missa mitt tåg kan jag byta mot det här senare tåget som är billigare och få pengarna tillbaka?”.


Men Luoyang var det ja. Där besökte vi Longmen Caves/Grottoes som är ännu ett sjukt, gammalt arkitektalt mästerverk, som Hampus gick och muttrade över (men självklart älskade med tanke på fotomöjligheterna) och nu hade Hampus bestämt sig för att bli arekolog. Det var stora klippväggar med urgröpta grottor med buddhastatyer överallt. Flera hundra grottor och buddhor och massa fina detaljer och annat. Dagen efter begav vi oss till Shaolin-templet som är därifrån zen-buddhismen, Kung Fu och typ alla andra kinesiska kampsporter kom ifrån. Visste ni förresten att Kung Fu kom till för att en ledar-munk tyckte att alla munkarna blivit lite för tjocka och dessutom kanske behövde skydda sig mot folk som anföll templen förr? Runt templet finns nu i alla fall massa olika kampsport/munk-skolor och överallt gick rakade, små, vältränade killar och övade. Vi fick se två shower och ett väldigt fint tempel och fick se hur små och söta munkar som helst. Vi fick även ta bild med en massa kinesiska turisters ungar haha. Showerna var riktigt awesome och jag var i chock över va dde klarar av med bara extrem fysisk och för att inte tala om psykisk kraft. De bara fokuserade all deras energi på en punkt i kroppen så blev de omänskligt starka där. Här finns bland annat en munk som kan  stå på TVÅ FINGRAR. Alltså så som man står på händerna fast på ett finger på varje hand. Hampus berättade att något program på Discovery Channel hade testat fysiken bakom detta trick och inte kunde komma fram till något. Det ska vara fysiskt omöjligt. Dessutom fanns där killar som kunde abli så starka i fingrarna att de kunde hålla i en nål och med den PIERCA EN GLASRUTA och smälla en ballong på andra sidan, krossa stålplankor mot huvudet och böja spjut med halsen pressad mot de vassa sidorna. Googla shaolin-munkar om ni är nyfikna. De små skolmunkarna var också rätt grymma som gjorde volter över hela stället och var så viga att de kunde böja sig åt alla håll.

 

Nåväl, bilder kommer här!
 
ingen tågresa i Kina är komplett utan solrosfrön och koppnudlar!

Postat av: Sanna

Där har jag också varit! Longmen Caves! Hade nästan glömt bort det. SJukt många Buddhastatyer!
Coolt med munkarna!

2013-05-20 @ 14:12:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0